أهل السنة والجماعة - Ehlu sunnet vel-džemat

Islamski portal | Džemat-Sabah

Islam - Vjera mira Naslovna ISLAM|TEME Fikh | Propisi ISPRAVNO SHVATANJE I OBAVLJANJE ISTIHARE NAMAZA 6.DIO - MJESTO I VRIJEME OBAVLJANJA ISTIHARE NAMAZA

ISPRAVNO SHVATANJE I OBAVLJANJE ISTIHARE NAMAZA 6.DIO - MJESTO I VRIJEME OBAVLJANJA ISTIHARE NAMAZA

Share

Priredio: Bilal Dervišic, PROF.

U vezi sa istihara-namazom cesto se postavlja pitanje da li postoje odredena mjesta ili vremena u kojima se obavlja istihara-namaz? Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije odredio posebno mjesto niti vrijeme za obavljanje ovog namaza, te s te strane sva islamska ulema dozvoljava obavljanje istihara-namaza na bilo kojem mjestu i u bilo koje vrijeme, naravno, sa izuzetkom mjesta i vremena za koje su došli posebni dokazi o zabranjenosti obavljanja bilo kojeg namaza.

Mjesto obavljanja istihara-namaza

Što se tice mjesta, pa sva Zemlja (kao planeta) je cista i ona se kao takva smatra mesdžidom, kako se i spominje u hadisu koji bilježi imam Buharija u kojem se navodi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Zemlja mi je ucinjena mesdžidom (mjestom za klanjanje) i cistecom (simbolicno cišcenje prilikom uzimanja tejemmuma).” (1).

Mjesta na kojima je zabranjeno klanjati su:

- na uzurpiranom zemljištu,

- u mezarjima,

- na smetljištima,

- u klaonicama,

- u torovima deva,

- u kupatilima,

- na središtima puteva,

- na krovu Kabe,

- u crkvama,

- na svakom mjestu gdje je šejtansko okupljalište,

- u džamiji Dirar, tj, džamija koji je sagradena da pravi razdor medu muslimanima,

- i u mjestima gdje je Uzvišeni Allah spustio Svoju kaznu na prijašnje narode.


Kaže imam Nevevi: “Obavljanje namaza na uzurpiranom zemljištu je haram po konsenzusu uleme.” (2)

Bilježi imam Ibn Madže da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Na sedam mjesta zabranjeno je obavljati namaz: na krovu Kabe, u mezarju, na smetljištu, u klaonici, u kupatilu, u toru deva i na sredini puta.” (3).

Bilježi imam Muslim od Ebu Hurejre da je rekao: “Putovali smo sa Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem, te smo prespavali sabah-namaz i nismo se probudili dok sunce nije izašlo, pa je Poslanik, sallallhu alejhi ve sellem, rekao: ‘Neka svako potjera svoju jahalicu, ovo mjesto je šejtansko okupljalište’, i ne htjede klanjati. Udaljili smo se od ovog mjesta, a zatim je zatražio vodu, abdestio se, klanjao sunnet, a zatim je proucen ikamet i klanjali smo sabah.” (4) Kaže imam Nevevi: “Sva ulema je složna da je zabranjeno klanjati na mjestima u kojima obitava šejtan, kao što su magacini i  prodavnice alkohola, kafane, crkve, sinagoge... (5)

U komentaru Allahovih rijeci za džamiju Dirar: “Tiunjojnemojnikadanamazobaviti” (6), Ibn Kesir kaže: “Ovo je zabrana Allahovom Poslaniku i cijelom islamskom ummetu da u takvoj džamiji klanjaju.” (7)

Bilježi Buharija od Ibn Omera, radijallahu anhuma, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao za narode koji su pogodeni Allahovom kaznom: “Ne ulazite u njihove nastambe, jer se bojim da vas ne pogodi kazna koja je i njih pogodila”  (8)

Napomena: Oko zabrane obavljanja namaza na pojedinim mjestima, koja smo spomenuli, islamski pravnici nisu zauzeli jedinstven stav, tako da, npr., jedan dio uleme dozvoljava obavljanje namaza u crkvi ili uzurpiranom zemljištu i sl., ali mi se ovdje necemo zadržavati navodeci dokaze i mišljenja svakog od njih.

Vrijeme obavljanja istihara-namaza

Što se tice vremena, dozvoljeno je obavljati namaz u bilo kojem vremenu osim u tri (odnosno pet vremena, zavisno kako ih želimo podijeliti), a ta vremena su:

1- poslije sabaha do izlaska sunca,

2- u toku izlaska sunca pa dok sunce ne odskoci na visinu koplja (oko 15 min),

3- dok je sunce u zevalu (u podne),

4- poslije ikindija-namaza pa do zalaska i

5- prilikom zalaska sunca.


Bilježi imam Buharija od Ebu Seida el-Hudrija, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nema namaza poslije sabaha sve dok sunce ne izade i nema namaza poslije ikindije sve dok sunce ne zade.” (9)

Bilježi imam Muslim od Ukbe ibn Amira, radijallahu anhu, da je rekao: “Tri su vremena u kojima nam je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zabranio da klanjamo i da u njima ukopavamo svoje umrle: kada sunce izlazi pa sve dok se ne podigne, kada je sunce u zenitu sve dok malo ne prede i kada Sunce pocne da zalazi.” (10)

Ova dva hadisa su dokaz da nije dozvoljeno obavljati namaze u spomenutim vremenima, medutim, napominjemo, da ni ovdje nije zaobideno da su se islamski pravnici razišli kada je u pitanju strogost zabrane, razlog zabrane, ispravnost namaza ako se obavi u ovim vremenima, da li je zabrana namaza u ovim vremenima povezana za vrijeme ili sam cin namaza, da li to važi sa svakog i na svakom mjestu, odgovore na ova pitanja ostavljamo za drugi put.

Pitanje: Da li se nafila- namazi sa povodom mogu klanjati u ovim vremenima?

Možemo kazati da je ispravnije mišljenje da je dozvoljeno klanjati nafile sa razlogom ili povodom u spomenutim vremenima, kao što je namaz prilikom pomracenja Sunca ili Mjeseca, tehijjetul-mesdžid, dženaza itd.

Što se tice našeg namaza, istihara-namaza, ulema ima podijeljeno mišljenje jer su ova vremena blizu jedna drugih (dozvoljeno i zabranjeno) i nije prijeko potrebno obavljati istiharu baš, naprimjer, izmedu ikindije i zalaska sunca, kao da se tada dogodi pomracenje Sunca i to se ne može odgoditi.

Medutim, jedni ipak podržavaju dozvoljenost ako je velika žurba i potreba za istiharom.

Kaže šejhu-islam Ibn Tejmije: “Nafile sa povodom dozvoljeno je obavljati u zabranjenim vremenima, po ispravnijem mišljenju uleme..., pa svi namazi s povodom bi nas prošli ako bismo cekali da prode ovo vrijeme, zato cemo ih obaviti, kao što je tehijjetul-mesdžid, namaz prilikom pomracenja, poslije abdesta, a takoder i istihara-namaz ako se radi o necemu hitnom.” (11)

Kaže šejh Ibn Usejmin: “Ulema nema zajednicki stav po pitanju obavljanja nafila u zabranjenim vremenima: poslije ikindije i sabaha, jedni to zabranjuju dok drugi dozvoljavaju, a ispravno je da je namaze sa povodom dozvoljeno obavljati u ovim vremenima kao što je tehijjetul-mesdžid, dva rekata poslije tavafa, istihara-namaz, kao i namaz prilikom pomracenja.” (12)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Bilješke:

(1) Sahihu Buhari, 438.

(2) Medžmua, 3/164

(3) Sunen Ibn Madže, 747, (hadis daif).

(4) Sahihu Muslim 1593.

(5) Medžmua 3/162.

(6) Sura Tewbe, 108.

(7) Tefsir Ibn Kesir, 2/510.

(8) Sahih Buhari, 4425.

(9) Sahih Buhari, 586.

(10) Sahihu Muslim, 831.

(11) Medžmua fetava, 23/210.

(12) Fetava nurun ala derb, 18/372.

Items details

Icon for hits displayHits: 2224 clicks
Icon for creation to displayCreated 4 years and 5 months ago at Nedjelja, 26 Maj 2013 by Vjernik

TCE-Plugin by www.teglo.info