أهل السنة والجماعة - Ehlu sunnet vel-džemat

Islamski portal | Džemat-Sabah

Islam - Vjera mira Naslovna ISLAM|TEME Fikh | Propisi Pritvrđeni i nepritvrđeni SUNNETI – PRAVILA & PROPISI

Pritvrđeni i nepritvrđeni SUNNETI – PRAVILA & PROPISI

Share

Priredio: prof.Amir Durmić

 

Dobrovoljni namazi koji se klanjaju uz obavezne dnevne namaze, odnosno farzove zovemo i sunnet-namazi. Njih načelno dijelimo na dvije vrste, i to na pritvrđene i nepritvrđene sunnete.

Što se tiče pritvrđenih sunneta, to su dobrovoljni namazi koje je Muhammed s.a.v.s. redovito i ustrajno klanjao uz farzove i koje nije izostavljao osim u rijetkim situacijama.

Oko broja rekata pritvrđenih sunneta postoji više mišljenja a sva ona, uglavnom se svode na dva:

1. Broj rekata pritvrđenih sunneta je deset.

Na to ukazuje predaja koju prenosi Abdullah b. Omer radijallahu anhuma u kojoj se navodi da je rekao: ''Od Allahovog Poslanika s.a.v.s. sam zapamtio deset rekata (sunnet namaza) i to: dva rekata prije i dva rekata nakon podne namaza, dva rekata poslije akšama, dva rekata nakon jacije i dva rekata prije sabaha.'' (Buhari, Sahih, br. 1180, Muslim br. 279).

Ovo mišljenje zastupaju pravnici Šafijskog i Hanbelijskog mezheba. (Vidjeti: El-Medžmu'u 3/105, Kešful-kina'a 1/422)

2. Broj rekata pritvrđenih sunneta je dvanaest.

Kao dokaz spominju prethodnu predaju od Ibn Omera radijallahu anhuma, s tim da za prijepodnevski sunnet kažu da se sastoji od četiri, a ne dva rekata, navodeći predaju od Aiše radijallahu anha u kojoj ona kaže: ''Allahov poslanik s.a.v.s. nije izostavljao četri rekata (sunneta) prije podne namaza.'' (Buhari, Sahih, br. 1182).

Također, u prilog ovom mišljenju ide i predaja koju prenosi Ummu Habiba radijallahu anha u kojoj kaže: ''Čula sam Allahovog Poslanika s.a.v.s. kada je rekao: 'Onaj ko u jednom danu i noći klanja dvanaest rekata (dobrovoljnog) namaza, zbog tog djela će mu biti sagrađena kuća u Džennetu.'' (Muslim, Sahih, br. 728).

Ovo mišljenje zastupaju pravnici Hanefijskog mezheba. (Vidjeti: Hašijetu Ibn 'Abidin 1/441).

Pored toga što su oba mišljenja zasnovana na vjerodostojnim predajama, svakako je bolje postupiti po ovom drugom, jer rad po njemu donosi više dobrih djela i povećava ahiretsku nagradu.

Nepritvrđeni sunneti

Što se tiče nepritvrđenih sunneta, to su dobrovoljni namazi koje je po općoj preporuci Poslanika s.a.v.s. lijepo i pohvalno klanjati uz dnevne farzove kao što je naprimjer slučaj sa klanjanjem dva rekata namaza između svakog proučenog ezana i ikameta. Abdulah b. Mugaffel radijallahu anhu prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: ''Između svakog ezana i ikameta se klanja namaz, između svakog ezana i ikameta se klanja namaz, između svakog ezana i ikameta se klanja namaz – onaj ko hoće.'' (Buhari, Sahih, br. 598., Muslim, Sahih, br. 838.)

U nekim predajama navodi se da bi ashabi klanjali dva rekata nafile između akšamskog ezana i ikameta, pa bi ih Poslanik s.a.v.s. vidio i to im ne bi zabranjivao. Na osnovu ovog hadisa možemo zaključiti da je legitimno klanjati i po dva rekata dobrovoljnog namaza i prije ikindije i prije akšama i prije jacije namaza i to u vremenu između ezana i ikameta.

U vezi s ovim šejhul-islam Ibn Tejmijje rahimehullah kaže: ''Ovo nam ukazuje na to da je namaz prije ikindijskog, akšamskog i jacijskog farza pohvalno i lijepo djelo ali ne i (pritvrđeni) sunnet, pa onaj ko želi da klanja prije ikindijskog farza isto kao što se klanja i prije akšamskog i jacijskog farza, to je dobro djelo. Međutim, ukoliko bi čovjek imao ubjeđenje da su ti namazi pritvrđeni sunneti koje je Poslanik s.a.v.s., klanjao baš onako kako je klanjao (pritvrđene) sunnete podne i akšam namaza, onda je posrijedi greška i pogrešno mišljenje.'' (Medžmu'ul-Fetava, 23/125.)

SABAHSKI SUNNET

Dva rekata sabahskog sunneta spadaju u najpritvđenije sunnete uopće. Aiša radijallahu anha kaže: ''Allahov Poslanika s.a.v.s. nijedan od dobrovoljnih namaza nije ustrajnije obavljao od dva rekata sabahskog sunneta.'' (Buhari, Sahih, br. 1093, Musim, Sahih, br. 1191.)

U jednoj od verzija ovog hadisa još se dodaje: ''...i nikada ih nije izostavljao.'' (Buhari, Sahih, br. 1159). Što se tiče vrijednosti sabahskog sunneta, o njemu najbolje govori slijedeći hadis: ''Dva rekata sabahskog sunneta vrijedniji su od dunjaluka i onoga što je na njemu.'' (Muslim, Sahih, br. 725, Tirmizi, Sunen, br. 416).

Ibn Kajjim u vezi sa sabahskim sunnetom kaže: ''... Zbog toga Allahov poslanik s.a.v.s. sabahski sunnet i vitr namaz nije izostavljao ni na putu niti kod kuće. On bi i na putu ustrajno obavljao sabahski sunnet i vitr namaz i na njih je pazio više nego na bilo koji drugi dobrovoljni namaz... Osim ova dva namaza, Poslanik s.a.v.s. na putu nikada nije klanjao niti jedan drugi (pritvrđeni) sunnet.'' (Zadul-me'ad, 1/315)

Sabahski sunnet se klanja kratko

Ovaj namaz je pohvalno klanjati kratko tj. ne dužiti s njim, naravno uz uslov da se pri tome ne izostavi niti jedan od namaskih vadžiba, već da se obavi na skrušen i šerijatom propisan način.

Od Aiše radijallahu anha prenosi se da je rekla: ''Poslanik s.a.v.s. bi između ezana i ikameta sabah namaza klanjao dva kratka rekata (sunneta).'' (Buhari, Sahih, br. 584.)

Isto od Aiše radijallahua nha prenosi se da je rekla: ''Allahov Poslanik s.a.v.s. bi tako kratko klanjao dva rekata sabahskog sunneta da bih se zapitala da li je (na svakom od njih) uopće i Fatihu proučio?''' (Buhari, Sahih, br. 1095, Musim, Sahih, br. 1189.)

Šta se uči na sabahskom sunnetu?

Što se tiče sura i ajeta koji se na sabahskom sunnetu uče nakon proučene Fatihe, u vezi s tim prenosi se više kombinacija od kojih se svaka zasniva na neokom od vjerodostojnih hadisa:

1. Od Ebu Hurejre radijallahu anhu prenosi se da je Poslanik s.a.v.s. na prvom rekatu sabahskog sunneta učio suru 'Kul ja ejjuhel-kafirun...', a na drugom suru 'Kul huvallahu ehad...'' (Muslim, Sahih, br. 726).

2. Ibn 'Abbas radijallahu anhuma prenosi da bi Allahov Poslanik s.a.v.s. na prvom rekatu sabahskog sunneta učio 'Kulu amenna billahi ve ma unzile ilejna...' (136 ajet sure El-Bekare) a na drugom 'Kul ja ehlel-kitabi te'alev ila kelimetin seva-in bejnena ve bejnekum...' (64 ajet sure Ali Imran).'' (Muslim, Sahih, br. 727).

3. Ponekad bi, baš kao i u prethodnom slučaju, na prvom rekatu učio isto 136 ajet sure El-Bekare, a na drugom bi umjesto 64 učio 52 ajet sure Ali Imran. (Muslim, Sahih, br. 727, isto od Ibn 'Abbasa radijallahu anhuma).

Imajući u vidu da se sve ove kombinacije zabilježene u vjerodostojnim predajama, lijepo je i pohvalno povremeno praktikovati svaku od njih.

Items details

Icon for hits displayHits: 3348 clicks
Icon for creation to displayCreated 5 years and 3 months ago at Subota, 22 Septembar 2012 by Vjernik

TCE-Plugin by www.teglo.info

Ažurirano ( Ponedjeljak, 03 August 2015 18:10 )